sunnuntai 30. joulukuuta 2012

Lomalla

Pöydällä palaa kynttilä ja seinällä raksuttaa vanha seinäkello. Ulkona tupruttaa pehmeää lunta ja kaikkialla on rauha. On päivän hiljaisin hetki. On hyvä hetki kuunnelle sisintä ja saada ajatukset kirjaimiksi. Istu hetki kanssani jälleen.

Mieheni antoi minulle ihanan Joululahjan- loman lapsuuden kodissani. Tärkein syy matkaan oli siskon pojan hääjuhla mutta samalla myös oma matkani aivan yksin. Kun hyppäsin junaan ja raiteet veivät minua kauemmaksi kodistani tuli tyhjä olo. Jotakin hyvin tärkeää puuttui matkastani, elämäni miehet. Samaan aikaan tiedostin tarvitsevani juuri tällaisen matkan.

Elämä on vaiheita. On aika kun tulee olla vain lähellä lasta ja elää jokaisella henkäyksellä hänelle. On aika kun aika pysähtyy ja hiljaisuudessa kokee olonsa voimattomaksi.On aika kun juuri tuo aika on parantanut haavoja, antaen uskoa ja luottamusta siihen, jotta päivä kantaa itseään huomiseen. On aika ottaa omia askeleita ja huomata kodin kantavan itseään ilman minuakin. On aika olla ylpeä elämäni miehistä, jotka minun ollessa poissa, osoittivat arjen urheutta ollessaan yhdessä. On aika todeta kuinka ihanaa on lähteä hetkeksi pois vain palatakseen pian takaisin.:)

Tämä ristiretki yksin niin naisena, äitinä kuin sydänlapsen äitinä on antanut minulle paljon. Olen kokenut lepoa ja voimaantumista. Olen itsestäni ylpeä kun vuoden jälkeen uskalsin irtautua ja luottaa aarteeni täysin kotiin isin käsiin. Pieni etäisyys arjesta ja sen rutiineista on antanut tilaa itselle. Minä äitinä olen kallisarvoinen ja ainutlaatuinen lapselleni mutta myös lapseni omistaa ihanan ja ainutlaatuisen isän, joka osaa ja pystyy huolehtimaan aarteestamme ilman minuakin. Me yhdessä ja erikseen olemme parasta hänelle.

Jokainen vanhempi tarvitsee keidashetkiä. Hetkiä jossa saa olla aivan yksin mutta silti turvassa.Rohkaisen sinua siellä jossakin irrottautumaan edes pienen retken verran. Uskalla luottaa kumppaniisi ja anna hänelle mahdollisuus näyttää kuinka tärkeä myös hän on lapsellesi. Turvallisuus vain kasvaa kun antaa sille mahdollisuuden lisääntyä. Uskalla suunnitella ja toteuttaa oma retkesi. Alkaako matka jo huomenna vai kuukauden päästä. Anna mennä ja nauti. Keitaasi odottaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti